יום שישי, 12 ביולי 2013

קוויטציה (מיעור)

תופעה הנגרמת במערכות מים וגורמת לנזקים למשאבות, צנרת ואביזרי צנרת.

במקרים מסוימים כאשר הנוזל עובר דרך מעבר צר (צינור, מאיץ משאבה, מגוף וכו'), מהירות הזרימה גדלה, העומד המהירותי גדל בצורה משמעותית ובהתאם
למשוואת ברנולי, עומד הלחץ קטן בצורה משמעותית.

במידה שהלחץ המוחלט יהיה שווה או קטן מלחץ האדים של הנוזל (לחץ האדים = הלחץ בו רותחים המים בטמפ' הסביבה), תיווצר רתיחה מקומית שתגרום להתפתחות של בועות אדים.ביציאה מאזור ההיצרות מהירות הזרימה יורדת לערכה הקודם, העומד המהירותי קטן ועומד הלחץ גדל.
הבועות מתעבות באופן פתאומי תוך כדי יצירת לחצים גבוהים על דפנות הצינור או המשאבה ולאחר מכן קורסות.קריסת בועות האדים אל תוך עצמן ויצירת גלי הדף הנעים במהירות הקול ומכים בדפנות גורמות להרס הגוף האביזר המתבטא בהתפוררות ובלאי באיזור קריסת הבועות. (חללים קטנים, הגדלים עם הזמן, בדפנות האביזר). כאשר התופעה מתרחשת נשמע קול רחש כמו אבנים וחצץ הזורמים בקו.

מניעת קוויטציה


בתכנון מערכות זרימה קיים צורך לוודא שהלחץ לא ירד ללחץ האדים של הנוזל ובכך תמנע תופעת המיעור.


לחץ האדים של הנוזלים השונים נתון בטבלאות והוא מושפע מטמפרטורת הנוזל.


במגופים ואביזרי צנרת


  • תכנון גוף המגוף, כך שקריסת הבועות תהיה רחוק מדופן המגוף (הרחבת מורד המגוף).
  • הקטנת יחס הלחצים בין מעלה המגוף למורדו – מניעת ירידת הלחץ בשסתום אל לחץ האדים 
  • עד ליחס של 1:3 לא מופיעים נזקי קוויטציה במגופי ברזל.
  • חומרים וציפויים עמידים לתופעת ההדף (נירוסטה, ברונזה 1:5, וכו').
  • מעבר ליחס הקטנה 1:3 תעשה ההקטנה במספר דרגות ע"י התקנת מגופים בטור אשר כל אחד מהם מקטין חלק מההקטנה הדרושה.

במשאבות


  •  התאמת ספיקות ולחצים-חישוב מהירויות זרימה, ספיקות ולחצים ותכנון המתאים למימדי המשאבה והמאיצים.
  • שימוש בחומרים וציפויים העמידים בתופעה.
  • מניעת קוויטציה צריכה להיעשות בצד היניקה של המשאבה:
       הגדלת העומד החיובי מעל פתח היניקה.
הגדלת קוטר צינור היניקה.
הגדלת הלחץ במיכל שבו נמצא הנוזל שממנו יונקים.
שימוש במשאבות ואקום בקווי יניקה.

נזקי קוויטציה למאיץ






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה